Tamara, bohyně slunce

Tamara Kotvalová je majitelkou a jednatelkou společnosti Carollinum, která na českém trhu patří mezi přední hráče v oblasti prodeje luxusního zboží se zaměřením na hodinky, šperky, psací potřeby, kožené zboží, dámské a pánské oděvy. Vystudovala pedagogiku, dvacet let však zasvětila podnikání. Je rovněž společníkem výhradního dovozce autolaků Standox pro ČR a SR a Servind, s. r. o., zabývá se také realitní činností. Je členkou rady občanského sdružení Klub přátel dětí dětských domovů v Novém Strašecí, které pomáhá s výstavbou bytů pro děti z dětských domovů.

Jak se může v dnešním světě byznysu člověk prosadit? Jaké vlastnosti k tomu potřebuje?

Vzdělání je určitě nezbytné, mně ale v podnikání nejvíce pomohla škola života, schopnost komunikovat s lidmi a intuice. Velmi důležité je také umět druhé lidi přesvědčit, nadchnout.  Dnes jsou podmínky podstatně těžší než v době po revoluci, kdy jsem začala podnikat já. Především je tu mnohem větší konkurence. I přesto, kdybych se dnes měla znovu rozhodnout, zvolím podnikání. Mladým absolventům bych doporučila nechat se nejdříve zaměstnat u zahraniční společnosti, získat cenné zkušenosti a pečlivě si vybrat obor podnikání, který je bude bavit a ve kterém si budou připadat nejsilnější.   

Potýkala jste se někdy s mužskou konkurencí?

V tomto ohledu je moje situace velmi specifická. Díky byznysu, ve kterém dělám – hodinky, autolaky – pracuji téměř výhradně s muži. Jako konkurenci je rozhodně nevnímám. Pomáhají mi, tvoříme skvělý tým. Možná to bude i tím, že můj způsob myšlení v podnikání je bližší tomu mužskému než ženskému. Proto se mi v práci s muži spolupracuje lépe.

Jak se české ženy oblékají?

Bohužel budu zase kritická. České ženy jsou spíše konzervativní, v oblékání jim chybí odvaha. Bojí se experimentovat, vybočit z davu, moc si nepotrpí na módní výstřelky. Přitom dnešní trh nabízí tolik možností! Chápu, že je to do velké míry o mentalitě, která je poznamenaná 40 lety bývalého režimu. Jsem si jistá, že to doženeme, ale asi to bude ještě chvíli trvat… 

Jak by se měly oblékat? Jaký styl byste jim určila?

Jsem pro nápaditost, pestrost. Každý ať si ale vybere styl, který mu bude vyhovovat. Stačí se jen nechat inspirovat… Díky internetu máme dnes přístup k informacím, o kterých se nám dřív ani nesnilo. Přehlídky všech značek dnes můžete sledovat prakticky online, nemluvě o záplavě módních časopisů s aktuálními trendy a tipy, jak se oblékat.  

Myslíte, že české ženy znají svou cenu? Nechybí jim sebevědomí?

Nevím, jestli sebevědomí, ale odvaha určitě. Mám pocit, jako by se ženy často s příchodem dětí zcela oddaly rodině a zapomněly na sebe. Každá z nás by si na sebe měla udělat čas. Když dobře vypadáte a máte ze sebe dobrý pocit, sebevědomí roste, to je logické… 

Módní průmysl se stále vyvíjí. S čím do budoucna počítáte?

Práce s módou je náročná právě pro její proměnlivost a nepředvídatelnost. Životaschopnost značek je zcela závislá na kreativitě a vizích jejich návrhářů. Ukázkovým příkladem je francouzská značka Céline. Pod vedením Michaela Korse jsem ji prakticky neregistrovala. S příchodem britské návrhářky Phoebe Philo se z ní stala jedna z nejsledovanějších značek současnosti. Musím říct, že její poslední kolekce mi svou krásou doslova vyrazila dech.

Jak probíhá výběr zboží, které zákazníci najdou ve Vašem obchodě Simple Concept Store na Pařížské ulici?

Pravidelně vyrážím na pařížský fashion week (výjimkou je jen značka Alexander McQueen, za kterou jezdím do Milána), kde nové kolekce nejprve zhlédnu na přehlídkách. Už tam si dopředu vybírám modely nebo looky, které bych ráda viděla v obchodě. Poté následují návštěvy showroomů jednotlivých značek, kde již objednávám konkrétní modely v potřebných velikostech.

Začínala jste s hodinkami, dostala jste se k módě. Jaký další nápad byste ráda realizovala?

Svůj největší obchodní sen jsem si splnila otevřením Simple concept storu. Móda byla vždy mým největším koníčkem a práci s ní si opravdu užívám. Ale plánů a projektů v rámci našich firem Carollinum a Servind je samozřejmě spousta. Je dobré, když se firma vyvíjí a zákazníci jsou spokojeni.

Někdy je v pracovním procesu těžké udržet si zdravou a veselou mysl? Máte radu?

Především vás musí bavit práce a kolektiv, ve kterém pracujete. Já jsem od přírody pozitivní a optimisticky naladěný člověk a vždy se snažím kolem sebe šířit dobrou náladu. I navzdory problémům se snažím v práci udržet pozitivní mysl. Jako šéf máte povinnost motivovat své zaměstnance. O to se já snažím pozitivním přístupem.  

Jste silná žena. Dokáže však i Vám někdo zavelet?

Bývali to rodiče, kterých si velmi vážím. Vždy mě motivovali a pomáhali mi, dnes se o to samé snažím já. I přes všechny zkušenosti a životní dobrodružství, které mi dodaly sílu překonávat obtíže, se ale i dnes dostanu do situace, kdy si nejsem jistá a ráda si nechám poradit.