Pozor na prémiová telefonní čísla. Ochranou může být pořízení předplacené karty
V posledních letech se velcí operátoři zaměřují především na klienty využívající paušál, nicméně na českém trhu je stále ještě hodně zákazníků, kteří raději preferují předplacené karty. Důvodem jsou často hlavně komplikované smlouvy a nepřehledné podmínky vztahující se k paušálům, ale také praktické důvody, kdy lidé plně nevyužijí neomezené volání, a proto si nechtějí služby předplácet. Potom je tady ale také mnoho záludných triků různých legálních i nelegálních skupin, které útočí na ty méně pozorné uživatele mobilních telefonů.
Předplacená karta jako prevence proti podvodům?
V dnešní době existuje kromě klasických služeb i spousta prémiových telefonních čísel a soutěží, které se platí pomocí drahých sms, jejichž cena může být různě skryta. Zejména u dětí hrozí, že utrácejí za tyto služby nevědomě, případně nedomýšlejí následky, protože zkrátka ještě nejsou natolik zkušené, aby rozuměly běžným obchodním trikům. Naopak u seniorů se může snadno stát, že s paušálem budou osloveni s nabídkou některé z telemarketingových společností a nevědomě spustí ve svém telefonu účtování různých služeb. Pro tyto případy je proto mnohem jednodušší pořízení předplacené karty s dobitou částkou a hlídání ubývajícího kreditu, než čekat každý měsíc s hrůzou účet za telefon.
Senioři jsou oblíbenou skupinou nejenom pro podomní prodejce
U seniorů je situace ještě vážnější, protože kromě ověřených mobilních operátorů existují různí šmejdi, kteří zneužívají důvěřivosti starých lidí a jsou schopni uzavřít s důchodci nevýhodné paušály, které lze vypovědět jenom za velmi nevýhodných podmínek. Vrcholem nekalých praktik jsou také hovory na účet volaného, různé televizní výzvy věštců, kvízů a „zábavných“ soutěží, které mohou stát seniora během pár minut i celý důchod. Předplacená karta je zárukou, že i při těch nejhorších podvodech přijde volající maximálně o svůj dobitý kredit. „Předplacený kredit může být ochranou proti některým formám zneužití seniorů, zejména u lidí, kteří mají zhoršené rozpoznávací schopnosti nebo jsou zvýšeně sugestibilní, což znamená, že mají tendeci podléhat podmanivému působení, myšlence nebo názoru někoho druhého. Tito lidé se snadno stanou obětí obchodní manipulace, obzvláště pokud je cílená přímo na ně,” říká psycholožka Eva Spoustová.
Nejoblíbenější předplacenou kartou je u zákazníků SAZKAmobil
I přesto, že velcí operátoři nabízejí předplacené karty také, skupinu poskytovatelů jednoznačně vede virtuální operátor SAZKAmobil. Podle mezinárodně využívaného indexu spokojenosti zákazníků (tvz. TRI*M indexu, zahrnujícího 4 oblasti - celkovou spokojenost, ochotu doporučit, ochotu vyzkoušet a preferenci výběru) vychází, podle hodnocení vlastníků soukromého mobilu s přeplacenou SIM kartou, SAZKAmobil nejlépe. Z velkých operátorů je poté s velkým odstupem Vodafone a ještě větším T-Mobile a O2. „Nabídku cílíme především na zákazníky, kteří už přišli na to, že si nepotřebují platit drahé neomezené volání, které stejně nevyužijí, a raději preferují levné volání a SMS, případně slušnou porci dat,“ říká Jan Schmiedhammer, ředitel operátora SAZKAmobil.