U stanice metra Veleslavín vyroste parkoviště pro 600 aut

U budované stanice pražského metra Veleslavín, která je součástí prodloužení metra do Motola, zřejmě nakonec vyroste záchytné parkoviště pro 600 aut a autobusový terminál. Pražští radní dnes rozhodli, že obnoví přípravu této stavby, kterou město dříve kvůli nedostatku peněz odložilo. Novinářům to řekl primátora Bohuslav Svoboda (ODS). Městu hrozilo, že pokud by parkoviště nevybudovalo, nedostalo by sedmimiliardovou dotaci z EU na stavbu metra.

Původně se počítalo s tím, že do zprovoznění nového úseku metra v roce 2014 bude v provozu autobusový terminál a záchytné parkoviště P+R na Dlouhé Míli na sídlišti Dědina, což požadoval posudek v rámci posuzování vlivu stavby na životní prostředí.

Terminál měl být součástí modernizace železniční trati Praha - Kladno s odbočkou na letiště, ta ale byla odložena. Město pak zvažovalo terminál u stanice Veleslavín, jeho vybudování ale mělo stát asi 1,3 miliardy korun.

"Od začátku roku 2012 byly hledány úspornější plošné varianty řešení, které však umožňovaly parkovací místa pro maximálně 120 automobilů. Reálně ale předpokládáme, že tento rozsah nebude pro Evropskou komisi akceptovatelný a mohl by být důvodem pro zamítnutí žádosti o dotaci z evropských fondů," uvedl primátor. Dopravní podnik se proto vrátí k projektu, který počítal se 600 parkovacími místy.
 
Terminál by měla tvořit budova se třemi podzemními a dvěma nadzemními patry. Hotový bude ale až po otevření nového úseku metra.
 
Stavba metra bude stát podle cenové úrovně z roku 2008 zhruba 19 miliard korun. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) by chtěl z EU získat dotaci asi 287,7 milionu eur (7,4 miliardy korun). Evropská komise se žádostí DPP o dotaci zabývá od srpna loňského roku, schvalovací proces byl ale přerušen.
 
Na část výstavby prodloužení metra si podnik půjčí také od Evropské investiční banky (EIB). Nový úsek metra bude měřit přes šest kilometrů a měl by být zprovozněn v roce 2014. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Původně Praha plánovala vybudovat metro až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila. Zastávka Dlouhá míle tak z plánu vypadla.
 
zdroj: ČTK